Bijpraten - Reisverslag uit New Delhi, India van Els Thoen - WaarBenJij.nu Bijpraten - Reisverslag uit New Delhi, India van Els Thoen - WaarBenJij.nu

Bijpraten

Door: Elsthoen

Blijf op de hoogte en volg Els

31 Januari 2012 | India, New Delhi

Eindelijk dan weer een bericht, ik heb het hier gewoon zo druk als een klein baasje. Zes uur opstaan, half zeven eerste les bestaande uit mantra s, pranayama - dat zij ademhalingstechnieken- en meditatie. Leek mij altijd iets voor zweverige types, maar ik leer er veel van, kan niet anders zeggen. Volgens de yogi is de ademhaling de verbinding tussen lichaam en geest en is daarmee essentieel voor ons bestaan. De essentie van yoga is controle van de geest, daar draait alles om. Ademhalingsoefeningen zijn in hun filosofie een van de middelen om dat doel te bereiken. Zij kennen er dus veel meer waarde aan dan wij, wij doen eigenlijk niets anders dan ongemerkt lucht in je longen pompen. Voor hen is het letterlijk levensenergie en ik moet zeggen dat na een dag of tien intensief oefenen met ademhalingstechnieken er absoluut iets met je gebeurt. Een mens ademt gemiddeld 15 keer per minuut, een ervaren yogi 4 keer. Ze grappen dan ook dat ze daarmee hun leven kunnen verlengen....
In ieder geval na anderhalf in kleermakerszit op de grond te hebben gezeten, sta je niet al te soepel op...

Het is relaxt leven op agonda Beach en het klimaat helpt daar enorm aan mee. Overdag is het heerlijk warm, tegen de dertig graden, snachts is het zo koel dat je wel een deken nodig hebt. En de temperatuur van het zeewater is heerlijk, iedere dag ga ik wel ff zwemmen. Het straatbeeld hier wordt bepaald dor rondscharrelende koeien, die gebroederlijk samenleven met rondscharrelende straathonden. Ik hop dat ik niemand beledig, maar in mijn beleving is het net ongedierte. Ze scharrelen overal rond, zoeken in vuilnisbakken en bedelen als je in hun buurt aan het eten bent. Bij mijn hutje staatbeen bak met water, dit om de voeten te reinigen als je vanaf het strand naar binnen wilt gaan. Iedere dag word het water ververst. Onlangs stond er een koe uit te drinken.. Dat was de eerste keer dat ik er een op het strand zag, een raar gezicht. Maar het went snel, ze liggen regelmatig te zonnen op het strand. Ze maken ook bizarre geluiden, anders in ieder geval dan de hollandse koeien. Pasgeleden werd ik midden in de nachtbwakker omdat ik meende een wild dier te horen. Maar dat was dus een koe die voorbij kwam.".
Het leven krijgt inmiddels een soort ritme. Na de asana klas die van acht tot tien duurt en waarin we de heel primary posture serie doen, is het tijd voor ontbijt. Ik heb inmiddels mijn favoriete koffietent gevonden, een italien die echte cappechino maakt! De eerste week vond ik dat ik vooral bij indieres moest eten, maar mijn maag darm kanaal moet toch erg wennen aan het voedsel. En dus zit ik regelmatig bij de italiaan, waar ik me kostelijk vermaak.Het apparaat waarmee ze koffie maken is uit de jaren zestig, maar de koffie smaakt er niet minder om. Het bedrijf wordt door een rasechte italiaanse familie geleid en het is dus altijd genieten als ik daar zit. Net of ik ergens op een italiaans terras zit. Echt niet te geloven, maar volgens mij komt iedere italiaan uit de buurt hier naar toe, je hoort alleen maar italiaans. En de pizza smaakt er zoals je wilt dat de pizza smaakt. Heerlijk! Dus als het indische eten me te veel wordt, dan ben ik te vinden bij la dolce vitta.
Op het terras van mijn eigen Saxony daarentegen kom ik in een heel andere wereld. Onlangs zat ik er vroeg op de dag en zag ik een van de jongens met een vis net door de zee lopen. En ja hoor, savond verse vis op het menu. Hier kun je dus de catch of the day letterlijk nemen.

Keep you informed,


Namaste,
Els

  • 31 Januari 2012 - 17:19

    Marguerite:

    Ha Els,
    leuk om zo van je belevenissen op afstand mee te genieten.
    die koeien op het strand die ken ik vanuit hongkong. Mijn oudste zoon woonde een jaar lang aan een baai/strand en daar komen aan het eind van de middag ook altijd koeien die heerlijk door de zee lopen en later op het strand gaan slapen. en ook ik kon de eertse keer mijn ogen niet geloven. het wonen aan zo'n strand en die heerlijke temperatuur, geur en geluid van de zee zijn op zich al zo bijzonder.
    Over de effecten van die intensieve demhalings oefeningen en meditaties kan ik me allen maar voorstellingen maken maar het lijkt me geweldig.
    Je mag nog 3 weken. geniet er van en laat de italiaanse koffie en gerechten heerlijk smaken.
    hartelijke groet of Namaste, Marguerite

  • 31 Januari 2012 - 20:53

    Karin M.:

    Kijk je uit voor koeien vlaaien!
    x Kaat

  • 06 Februari 2012 - 13:23

    Karin Roode:

    He Els!

    Wat een geweldig verhalen, en die koeien, waanzinnig zeg!! Geniet lekker daar tussen alle drukte door. ik kan me voorstellen dat het een enorme ervaring is maar hard werken. Gelukkig ook tussendoor tijd voor zwemmen en genieten van La dolce Vita!

    Enjoy!

    Namaste,
    Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Els

Ik ga in Goa een intensieve yoga teachter opleiding doen van vier weken, zes dagen per week. Ik doe de ashtanga vinyasa opleiding. Daarna vertrek ik voor twee weken naar Rishikesh in Noord-India en ik ga in India bedenken wat ik daar ga doen.

Actief sinds 14 Jan. 2012
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 23142

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 01 Maart 2012

Yoga teacher training

Landen bezocht: